YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Jumaat, 20 Mei 2011

Luahan hatiku - Hadiah untuk kalian.. :')

Bismillahirrahmanirrahim :)

Assalamualaikum...

SubhanaALLAH..
pagi yang indah & ceria.. :) 
sebab di kurniakan kepanasan matahari yg memberi haba kepada bumiNya.. 
Syukur Ya ALLAH..
kerna berikan aku peluang kedua untuk meneruskan kehidupanku sebagai khalifah di muka bumiMu ..
Alhamdulillah.. :')

di pagi ini..
tiba2 aku terkenang zaman silamku..
zaman sebelum penghijrahanku..
penghijrahan dari zaman jahiliyyah ke arah mencari Islam yang sebenarnya.. :')
dari seorang yang berjimba2..
aku kini lebih banyak mendiamkan diri..
mendalami Ilmu ALLAH..
semuanya dgn bantuan ukhti2ku..
dan tak lupa juga akhi2 yg turut membantu..

benar kata org2 tua yg byk pengalaman..

"Semakin jauh perjalanan..semakin luas pengalaman"

diriku ini  hanya tahu Islam dari luaran sahaja..
aku tidak mendalaminya..
ya..benar..
aku mempunyai pendidikan agama yg dikatakan teguh oleh rakan2ku..
dgn berlatar belakangkan keluarga Islamik..
Syukur Ya ALLAH..
kerna kurniakan aku sebuah keluarga yg cukup sempurna bagiku..
aku sedar..
selama ini aku menjaga diriku melakukan perkara yang tidak elok semata2 mahu menjaga nama baik keluargaku..
bukan keranaMu Ya ALLAH..
betapa jahilnya diri hambaMu ini Ya ALLAH..~

ketika kakiku mula melangkah ke universiti itu..
aku mula mengerti onak duri untuk menjadi pelajar di sana..
pelbagai ragam manusia aku lihat..
dan syukur padaMu..
kerna membuatkan pertemuanku dengan sahabat2 yg mengajakku ke jalan yang diredhaiMu ..
Ya ALLAH.. :')
lagi2 pertemuan itu berlaku di rumahMu..iaitu di masjid di universitiku..

Pertemuanku awalnya bermula dengan ukhti Jannah di kolej..
bersebelahan sahaja dengan bilikku.. 
selepas itu dengan ukthi Dalina yg sengal2 ubi,,
hehe (jgn marah yup dalina..t x cumil..hehe ) , Azie , Ciedat..
kita lalui Minggu Destinasi Siswa bersama-sama..makan bersama-sama.. dengan ceramah sama2..
Ya ALLAH.. :') indahnya saat itu..
tapi..ketentuanMu.. kita dipisahkan dengan kelas yang berlainan..
tetapi Alhamdulillah..ukhwah itu tetap terjalin..

perkenalan seterusnya dengan rakan sebilikku..
aku ingat lagi harinya..
masa itu aku pulang agak lewat ke bilik kerna ikut sahabatku , Lyeah bersiar-siar sekitar Bandar Hilir Melaka.
tatkala aku pulang..aku melihat semuanya memandangku..
ya lah..aku seorang sahaja junior yang baru masuk bilik itu..
perkenalan dimulakan dengan Afdzan..kemudian kak Nora dan akhirnya Ida..
dan sekali lagi aku terkejut.. katilku beralih arah.. 
mula2 aku agak bingung..tapi tatkala melihat mereka sanggup mengemaskan katilku..
aku redha sajalah.. mungkin ada hikmah disebaliknya..ikatan kami di situ ibarat sebuah keluarga.. 
kak Nora as Kak Long kami.. , Afdzan as Kak Ngah kami.. Ida as Kak Uda kami..dan..semestinya..aku sebagai Adik..
kami x kisah berkongsi makanan, hanger , iron, heater ...
"Sharing is caring " bak kata Ida..
tetapi..dalam kegembiraan itu..
terselit kisah yang amat menyedihkanku..
aku khilaf dgn perangai ku sendiri..
aku membuat onar dalam persaudaraan itu..
maafkanku .. aku khilaf..maafkanku..
dan aku syukur sekali lagi padamu ALLAH..
kerna aku dimaafkan oleh rakan2 sebilikku..

"terima kasih kalian..terima kasih kerana terima maafku aku seadanya..terima kasih.. :'(" 


Cerita ini diteruskan lagi tatkala aku melihat sinar ketakwaan kepadaMu itu terpancar pabila mula berkenalan dgn Hanisah..
pertemuan itu berlaku di rumahMu,
ketika itu kali pertama aku menyertai usrah Insan..
dari jauh ku lihat kelibatnya..
dan bermulalah perkenalanku dengannya..
seorang yang lemah lembut.. (pandangan pertamaku)
tapi..bila dah lama kenal..seorang yang sangat blur2..
huhu..tapi dialah yang banyak bagi tips pada diriku untuk menjadi mawar berduri..
dan mengajarku akan kebesaran Ilahi..
Syukur padaMu , Ya ALLAH.. 
kerna pertemukanku dengan srikandi IslamMu..

Di Insan pula..
byk cerita mahu dikongsi..
tapi..yang betul2 mengeratkan lagi silaturahim masa kt Family Day Insan..
kenangan yang x bleh dilupakan..
makan sama2 walaupun time tu hujan gerimis.. 
perkenalan dgn akhi2 yg first2 kenal mcm serius jep..
(Abg Ainnudin , Abg Sufi , Abg Nizam , Abg Lukman , Anas  & lain2.. )
tp pas dah kenal bape bulan..hehe.. masuk air jugalah.. 
dengan ukhti2 yg best sgt2..
Kak Nurul , Kak Alifah , Kak Seha , Kak Shira , Kak Athirah , Kak Atikah , Kak Balqis , Kak Aishah , Izzyan , Kak Hanim , Kak Afifah , Ecah , Mimi & lain2.. (sorry x ingat nama plak ^^")
dengan macam2 majlis yang kalian buat..ada yang niesa dapat join..ade yg x dpt..hurm..
tapi banyak kenangan dengan kalian..lagi2 majlis perpisahan tu..terima kasih wat niesa tacink malam tu.. :')
syukran sebab terima budak tembam nie  dalam usrah kalian.. :')

Di JPM..
niesa selalu ade clash time nk g usrah JPM..
kdg2 badan terlalu penat sbb baru balik dri JB..
tp ada juga niesa g usrah dan event JPM,.
walaupun x selalu..
tapi kemesraan terjalin dgn ukhti2 di JPM..
syukran juga pada kalian..
(Abg Shah , Shasha , Kak Zakiah , Kak Nazatul , Kak Munirah , Kak Diyana , Nurul Diyana , Kak Fathin dan lelain :) 
sebab terima niesa sebagai ahli usrah kalian..
walaupun niesa nie mcm chipsmore..
^^" asiff..~

di Inspirasi..
banyak kenangan dgn kalian..
sampai ke Perlis kita jelajah..
sgt2 byk..tunjuk ajar senior dalam bidang nasyid..tak niesa lupekan..
asiff kalau niesa wat kalian terasa hati dengan sikap niesa..
maafkan niesa.. :*( 
terima kasih kerna melayan karenah niesa..
terima niesa seadanya..
terima kasih ;') 
(Uztad Faizal , Abg Mizie , Kak Hana , Abg Amir , Abg Wan , Bayu , Wak Jo , Miza , Afdzan , Syed , Ama , Ammar , Nazirul , Kautsar , Akmal , Alia , Ida , Kak fifa , Kak Pica , Kak Aina , Ijoy , Ainun ,Rozie , Amalina , Suraya , Arif ,Atikah , Cheng , En. Lokman , Yani dan lelain )

DMC 1F
kenangan bersama kalian akan tersisip rapi..
walaupun niesa x rapat sgt dgn kalian..
tapi kalian baik dengan niesa..
maafkan kalo tingkah laku niesa wat korg x suke..
maafkan niesa.. niesa manusia biasa yg sering wat silap..
maafkan niesa jika pas nie x bleh nk join korg lagi..
teruskan usaha kalian yup..
niesa sokong dari jauh..
miss you all because ALLAH.. :')
(Wen , Wan , Amir , Muse , Amy , Kacang , Fendi , Ai , Yani , Aino , Kak Nurul , Haniz , Mira , Eyqa , Lala , Iman , Izzyan , Yaya , Nana , Fara , Mia , Iffah , Ariff )

perjalanan diteruskan lagi..
perkenalan dengan Izzaty Khaizatul (seorg yg lembut tetapi sangat tegas) , kak Nur Afifah (agak gile2 perangai tp banyak ilmu tarbiyyah dalam dirinya) dan kak Farhana Liyana (murabbi kami). 
semuanya hidayah dariNya..
pertemuan itu membawaku ke kumpulan LiQa' 
terima kasih kat Kak Jannah..
sebab membawa memperkenalkanku dengan LiQa'
banyak yang niesa belajar sejak masuk group nie..
syukran ya ukhti2 :)

Syukran..syukran..syukran ya ALLAH..
kerna pertemukanku dgn mereka..
Khalifah2 ISLAM yg sudi menghulurkan tangan kepadaku..
yang semakin hanyut di lembah dusta duniawi..
ALHAMDULILAH..

hati sebak tatkala ingin melangkah pergi dari situ..
ya.. UiTM Alor Gajah Melaka di hatiku..
tempat yang memberikanku banyak pengalaman..
pengalaman hidup sebagai seorang pelajar yang banyak tanggungjawabnya..
tempat jatuh bangunku..
tempat bertemunya cintaku padaNya..
tempat bertemunya sahabat seagama yg sama2 mencari keredhaanNya..
tika ini , niesa menitiskan air mata..
tapi diri ini harus redha..
dengan qada' dan qadar ALLAH..
DIA yang telah merencanakan segalanya..
mungkin ini bukan jalanku lagi..

"Aku harus redha..kerna terpaksa melangkah pergi dari sini..bukan kerna aku x menyayangi kalian..tapi kerna perjalanan yang lain sedia menungguku..perjalanan di sini terhenti..InsyaALLAH , jika dipanjangkan umur olehNya..ketemu lagi di lain waktu,,"

tinggal beberapa lagi sahaja aku akan bergelar siswi di sana.. 
akhirnya dengan tekad.. 30/5/2011 aku akan pergi ..
pergi membawa diri..
mempersiapkan diri untuk perjalanan yang seterusnya..
syukran kalian..syukran...

akhir kata..
diri ini akan merindui kalian..
merindui saat2 gembira..saat2 sedih..
kita kongsi bersama..
izinkanku pergi berjuang di jalanNya..


Wassalam..


UiTM Alor Gajah , Melaka tetap dihatiku.. :') 

tinta idea dari lubuk hatiku :
Hanisah Omar
10.53am 20/5/2011

















Tiada ulasan:

Catat Ulasan